Shek-O 石澳 & Cheung Chau 長洲

Kaksi yötä jäljellä ja sitten pitäisi palata Suomeen! Tämä viikko on ollut täysin vapaata, joten olen voinut keskittyä koluamaan ravintoloita ja erilaisia paikkoja, sekä haalimaan tuliaisia kotijoukoille. Sunnuntai yönä kävin syömässä yöpalaa suomalaisten kokkien seurassa Under Bridge Spicy Crabissa Causeway Bayssa. Kyseisessä paikassa söin parhaimpia paikallisia ruokia koko reissuni aikana. Söimme paikallista omelettia simpukoilla, partaveitsisimpukoita hurjalla määrällä valkosipulia, rapeaksi friteerattua mehevää mustekalaa, sekä mahtavan makuista kanaa Szechualaisittain. Jälkiruoaksi haimme "Steamed Milk" eli maidosta, valkuaisista ja sokerista valmistettua vanukasta. Tämä paikallinen herkku neutralisoi suusta kaiken sen chilin ja mausteisuuden ja jäljelle jää vain tyytyväinen mieli, makea suu ja täysi maha.

Maanantaina suuntasin kollegani kanssa Hong Kong Islandin eteläkärjessä sijaitsevaan kylään nimeltä Shek-O. Kylä on erityisesti tunnettu upeasta rannastaa, toisaalta ei siellä kyllä oikeastaan mitään muuta olekkaan, muutamaa kioskia ja paikkallista ravintolaa lukuunottamatta. Asukkaita on ainoastaan reilu 200, joten se on oivallinen paikka rauhoittua ja jättää Hong Kongin vilinä taakseen. Shek-O:n lähellä on myös Big Wave Bay, joka nimensä mukaisesti on oivallinen ranta surffaukseen. Matkasimme Centralista ensin Shau Kei Waniin metrolla, josta otimme bussin nro 9 Shek-O villageen. Matka keskustasta määränpäähän kestää 45-60 minuuttia ja maksaa alle kaksi euroa.
Vaikka sanoin, ettei kylässä ole oikeastaan muuta kuin ranta, niin se ei tarkoita etteikö se itsessään olisi jo matkan arvoinen. Ranta on yksi Hong Kongin hienoimpia ja sen todella hieno valkoinen hiekka takaa auringonpalvojalle tai vesipedolle upean päivän. Rantakallioilla kiipeillessä törmäsimme mitä mielenkiintoisimpiin meriotuksiin aina pienenpienistä erakkoravuista hämmentäviin merikurkkuihin ja tarkurapuihin. Shek-O:n rannalla on mukava rantaravintola nimeltä Cococabana, jonka terassilta on mukava katsella rannan menoa ja samalla ravita itseään tai sitten vain juoda lasilliset Proseccoa, kuten me teimme.

Merikurkku, ei niinkään herkullisimman näköinen merenelävä.

Alkaa hämärtää Shek-O:n Back Beachillä

Rannalla vietetyn päivän jälkeen suuntasimme illalla Temple Streetin Night Marketin läheisyyteen syömään, jonka jälkeen jatkoimme iltaa ystävien ja viinin seurassa. Vaikka kaipaankin Suomeen jo todella paljon ja välillä olo täällä ihmisten seassa ahdistaa, niin taksimatkalla asunnolle tajusin kuinka tulen silti kaipaamaan tätä paikkaa TODELLA paljon!

Tiistaina annettiin aamulla punainen vesisade varoitus, joka tarkoittaa että odotettavissa on noin 50mm vettä tunnissa. Heräsin aamulla kovaan vesisateeseen ja kyllähän sitä tuli ja paljon. En ole ikinä ennen nähnyt vastaavaa.. Iltapäivään mennessä saderintama oli jo siirtynyt merelle ja aurinkokin alkoi pilkistellä.

Venesatamaa Cheung Chaulla

Tänään vuorossa oli Cheung Chaun saari, joka sijaitsee noin 10 kilometria Hong Kongin rannikolta. Saarta asuttaa noin 22 000 ihmistä ja sinne pääsee lautalla Centralin lauttaterminaalista nro. 5. Matkaan lähdin Jaakon ja hänen perheensä kanssa.

Farmilla

Vierailimme paikallisella farmilla katselemassa erilaisia vihanneksia ja villikasveja, jonka jälkeen suuntasimme Kwun Yam- rannalle uimaan. Cheung Chaun keskustan läheisyydessä on kaksi rantaa: vähän suurempi Tung Wan, sekä vähän syrjemmässä oleva pieni ja puiden varjossa oleva Kwun Yam. Vesi oli mukavan viileää ja ilma oli kokopäivän todella hieno; ei liian kuuma, vaan miellyttävän lämmin ja kesäinen.

Cheung Chaussa on tulevana viikonloppuna paikalliset "pulla-juhlat" eli Cheung Chau Bun Festival, johon liittyy vahvasti valkoiset pullat ja niistä rakennetut suuret tornit, sekä valtava määrä ihmisiä. Juhlien järjestely oli jo kovassa vauhdissa ja "pullia" myytiin kadulla joka puolella. Pitäisi ajatuksen kanssa perehtyä tähän paikalliseen juhlaan, joka vaikuttaa todella hauskalta ja mielenkiintoiselta.
"Pullatorneja"
Ennen lähtöä takaisin kohti Centralia kävimme syömässä paikallisessa seafood-ravintolassa simpukoita, katkarapuja, mustekalaa sekä taskurapua. Huomenna ja perjantaina hoidetaan vielä viimeiset ostokset ja velvollisuudet ennen siirtymistä kohti Hong Kongin lentokenttää. Toivotaan että kotimatkan alkupuolisko menee mutkitta sillä onhan kyseessä kuitenkin perjantai 13:sta.