VIERAITA & LANTAU PT. 2

Tiistai ja keskiviikko ovat menneet mukavassa seurassa, sillä olen saanut vieraakseni tänne Hong Kongiin vieraita Suomesta - Heikin & Riinan. Heikkiin tutustuin ollessani Libanonissa.
Tiistaina, heti heidän saavuttuaan, suoritimme pientä kaupunkikierrosta käyden muunmuassa Temple Streetin Night Marketilla, Victoria Peakilla, sekä istumassa iltaa Wan Chaissa oluiden äärellä.

Victoria Peakille suuntasimme jo päivän kääntyessä iltaan. Otimme metron Centraliin (EXIT J2), josta kävelimme Peak Tramille. Ennen kun aurinko laskee ja kaupungin valot ovat parhaimmillaan päätimme käydä syömässä. Ruokapaikaksi valikoitui Victoria Peakin kauppakeskussa oleva Wildfire+ ravintola. Otimme kaikki pizzaa, joka osottautui todella maittaviksi. Pizzat paistettiin Wood Stone- uunissa, jonka perällä olevat lieskat antavat ruoalle upeaa paahtunutta makua ja uunin kivipohja takaa rapean pohjan. Hintatasoltaan Wildfire+ oli kohtuullinen ja ruokaillessa voi ihailla upeaa Hong Kongin kaupunkia.

Temple Streetin Night Market on monilla matkasivustoilla luokiteltu yhdeksi Hong Kongin MUST-kohteeksi, itse en toisaalta tätä ihan allekirjoita. Paljon ihmisiä ja sitäkin enemmän rihkaamaa ahdetaan joka yönä Kowloon sydämeen Temple Streetille. Väkeä kadulla on niin paljon ettei välttämättä halua edes alkaa katselemaan mitään kojujen antimia vaan antaa vain ihmismassan kuljettaa kadun toiseen päähän, jossa voi todeta "siinäpä se sitten oli". Temple Streetin toisessa päässä sijaitsee Tin Hau Temppeli, josta olenkin aikaisemmin kirjoittanut. Harmillisesti yömarkettia ja temppelissä käyntiä ei voi yhdistää, sillä temppelin ovet suljetaan jo kello viisi. Temppelin läheisyydessä on kuitenkin paljon Tarot-korteista- ja kädestä ennustajia, jos kaipaa pientä mystiikkaa ja yliluonnollisuutta elämäänsä. Todettuaan, että läheisesi sairastuu ja itse menet naimisiin, voitkin suunnata viereisille karaokelavoille laulamaan parhaimmat balladisi. Me jätimme karaoken käymättä sillä totesimme, ettei siellä kuitenkaan olisi "Tinakenkätyttöä" tai "Ukkometsoa" tarjolla. Loppuillaksi suuntasimmekin Wan Chaihin baarien ja pubien täyttämälle Lockhart Roadille, jossa ilta taittui mukavasti muutaman huurteisen parissa.

Keskiviikkona oli vuorossa Hongkongin oma suosikkini - Lantau! Kyseisestä saaresta olen aiemmin jo kirjoittanutkin, joten en ala sen enempää kulkupelejä tai muita nähtävyyksiä tarkentamaan. Suuntasimme Metrolla Tung Chungiin, jossa jonotimmen noin tunnin verran päästäksemme Cable Car ajelulle. Luonteva valinta oli tälläkin kertaa ottaa lasipohjainen Crystal Cabin, jossa matkan aikana kevensimme tunnelmaa pohtimalla ja väittelemällä mahdollisesta lopputuloksesta jos koppi putoaisi.. Ilma oli Hongkongilaiseen- tyyliin sumuinen, mutta lämmin.

Tämä kaveri on selvästi poseeranut ennenkin! Oisin voinut ottaa tämän kotia.
Ngong Pingissä ystävystyimme usean vesipuhvelin kanssa ja pääsimme jopa todistamaan brittinaisen ja nuoren vesipuhvelin välistä kiivasta keskustelua. Big Buddhalla ja Po Lin Monasteryssä vierailtuamme karkotimme pikkunälän Subwayssa, jonka jälkeen otimme bussin kohti Tai O:n kalastaja kylää. Tässä välissä täytyy korostaa että tunnin välein kulkevalle bussille kannattaa mennä ajoissa jonottamaan, sillä tälläkin kertaa noin puolet jonottajista jäivät bussin ulkopuolelle. Siinä on sitten mukava odotella tunnin verran seuraavaa, koska jonoakaan ei kannata jättää sillä paikkansa kyllä menettää.

Po Lin Monasteryn- aluetta

Tai O:ssa kävimme veneellä kiertoajelulla toivoen, että näkisimme kuuluisia pinkkejä delfiinejä. Tälläkään kertaa niitä ei kuitenkaan näkynyt. Instagramista kuitenkin katsoin videon varmistuakseni, että kyllä niitä siellä ajoittain nähdään. Kiertoajelun jälkeen ehdotin, että menisimme maistamaan Tai O:n parhaita vohveleita, mutta harmiksemme viimeksi kehumani vohvelinpaistaja oli kerennyt lopettaa siltä päivältä. Samaisella kadulla, kuitenkin oli mies, joka valmisti "kiinalaisia pitsoja". Kulinaristisena seikkailijana minun oli pakko ostaa yksi ja kovasti yritin tarjota myös matkaseuralaisilleni, koska "pitsa" oli kuiten suhteellisen suuri. Mielestäni kyseinen tuote oli hyvää ja erilaista, juuri sellaista jota haluaa maistella ulkomailla. "Kiinalaisen pitsan" sisälle tuli viittä erilaista täytettä, joista tunnistin kolme; kevätsipulin ja korianterin, sekä seesaminsiemet... Loput kaksi, joita suhteessa oli kuitenkin eniten, jäi tunnistamatta. Toinen näytti kuivalta lasagnelevyltä ja toinen oli jotain murua.. Hauskaa syödä ruokia, joista ei tiedä mitä ne sisältävä! Pääasia, että maistuu hyvälle ja uskaltaa maistaa ruokia joita ei ole ennen syönyt.

Tai O:ssa herää aina pieni kateellisuus siitä miksei Suomessa ole samanlaisia kalamyymälöitä? Kuinka hienoa olisikaan ostaa oikeasti tuoretta kalaa ja muita mereneläviä? Kylässä oli myynnissä elävänä monia erilaisia rapuja ja kaloja.

Tämä rapu ei olisi halunnut pysyä laatikossa

Kiersimme käytännössä koko Tai O:n kylän ja loppu matkasta seuraamme liittyi lauma vesipuhveleita. Ennen lähtöä maistelimme vielä paikallisia Egg Wafflesseja eli muna-vohveleita. Otimme bussin kohti Mui Wo:ta, josta jatkoimme matkaa lautalla kohti Centralia. Ennen kotiinlähtöä kävin hakemassa Heikin ja Riinan hotellilta heiltä tilaamani Fazerin Siniset! Nyt täytyy vain yrittää pitää näppinsä erossa, ettei tule ihan kaikkea syötyä kerralla. Kiitoksia Suomi- vieraille kahdesta erittäin mukavasta päivästä! Kaiken sen puhumisen jälkeen ääneni onkin lähes kadonnut :)